Logo Bizzy Blue

עורך דין צוואות וירושות

עורך דין צוואות וירושות

תוכן עניינים

עורך דין צוואות וירושות מסביר מהו טיבן של עילות התנגדות לצוואה ומתי הן מתקבלות על להוכיחן בבית המשפט והן יובילו לפסילת צוואה ולקבלת התנגדות עפ"י סעיפים 26-38 כרשום בחוק הירושה. סעיפים אלה מפרטים מהן העילות המאפשרות  הגשת התנגדות וכיום למרות שיש סוגי עילות ברורות להתנגדות, נוספות עליהן עילות חדשות בהתאם לדיני הירושה המודרניים. דוגמאות לכך הן: צוואה שנשתכחה, תחרות לא הוגנת בין יורשים, ניגוד אינטרסים בין עורך הדין שניסח את הצוואה ומקרים נוספים. 

הלכה מהפכנית בדיני ירושה וצוואות היא מהסוג אשר חושף ומגלה אפשרויות חדשות שבכוחן לפסול צוואה. מסתבר שרשימת העילות איננה כמו זו המופיעה בחוק הירושה וכאמור, הלכת החוטים השזורים נותנת בידי בעל דין את הזכות לטעון כי עקב נסיבות וראייה רחבה של תמונת הצוואה עליה להתבטל, או כפי שנוסח ע"י בית המשפט העליון:" חוטים  שונים של עילות, גם אם לא ביססו עילה עצמאית, יכולים להישזר לרבדים המבססים השפעה בלתי הוגנת ושלילת הבחירה החופשית של המצווה".

בשנים האחרונות תופסת הלכה זו מקום משמעותי בהליכי התנגדות לצוואה בתחום של הפעה אסורה ומעורבות על המצווה. 

השפעה בלתי הוגנת- משרד עורך דין צוואות וירושות 

אחת מהעילות המרכזיות להתנגדות צוואה הנה השפעה בלתי הוגנת על המצווה מסביר עורך דין צוואות וירושות. סעיף 30 לחוק הירושה מפרש כי השפעה בלתי הוגנת יכולה לבוא לידי ביטוי במעשים או תרחישים אשר מהם עולה כי המצווה היה נתון להשפעה בלתי הוגנת, ל שגרתית ויוצאת דופן. השפעה שהיה בה מחוסר ההגינות ובכוונה מגמתית של המשפיע על המצווה תוך ניצול חולשה, תלות או יחסי אמון. החוק מאפשר השפעה על מצווה אולם לא השפעה בלתי הוגנת. כלומר- צריכה להיות זו השפעה לגיטימית שאין בה רווח אישי וגזל של אחרים.

שהיא מוסרית ואין בה דופי והיא מקובלת על המצווה ומתאימה לערכיו ולדרך בה יבקש לחלוק את העיזבון שלו. בכל פסק דין שניתן לגבי הליך של התנגדות לצוואה ניתן יהיה לראות התייחסות רחבה של בית המשפט העליון באשר להשפעה מותרת שהיא במסגרת המוסר וההגון לבין השפעה בלתי הוגנת. בירור קיומה של השפעה פסולה זו גורם לבית המשפט לברר האם אכן מדובר בהשפעה מותרת או אסורה. האם היה משפיע בלתי הוגן על הצוואה.

מיהו? מהי קרבתו אל המצווה ומה היו האינטרסים שלו אשר זיכו אותו ואת קרוביו בהנאות חומריות בצוואה. מתבררת גם סוגיית אישיותו של המושפע בעת עריכת התוואה. האם היה עצמאי באותה עת? מה הייתה מידת התלות שלו במשפיע. מה היה מצבו הרגשי והפיזי? האם היה מוחלש מחמת מצב בריאותי או רפואי ועוד.

השפעה אסורה על מצווה כוללת אונס, איום, כפייה ועוד

סוגים של השפעה אסורה כוללים גם איום, אונס, כפייה על עריכת צוואה ועוד. אם ניתן להוכיח אותם, הם עלולים להוביל לפסילת הצוואה. מקובל היום מלבד שימוש בעילת ההשפעה הפסולה, גם להשתמש במבחני ההשפעה הבלתי הוגנת לביטול קבלת מתנה ללא תמורה. השפעה בלתי הוגנת על מצווה, עלולה להיות יצירת יחסי אמון מיוחדים המובילים למעורבות פסולה בעריכת הצוואה. נטל השכנוע על השפעה בלתי הוגנת מוטל על המתנגדים לצוואה.

בית המשפט ינסה לבחון מתי מתחילה השפעה בלתי הוגנת בעריכת צוואה, מהם המבחנים לאיתורה. מיהו המשפיע הבלתי הוגן, מהו מבחן העצמאות והתלות של המצווה כלפי היורשים ועוד. 

עורך דין צוואות וירושות מסביר כי יש חשיבות גם לנטל השכנוע על המצווה כמו ניצול חולשתו, בידודו משאר בני המשפחה או היורשים ועוד. את כל אלה יש חובה להוכיח בראיות קבילות וטובות. שימוש בטעות כגון תחבולה, איום, תרמית או אונס מקשים על סיכויי ההוכחה בבית המשפט שכן יש להן גוון פלילי והן דורשות נטל הוכחה מוגבר. 

נדרש נטל הוכחה מוגבר- עילות התנגדות לצוואה בעלות גוון פלילי

כאמור מהמתנגדים לקיום צוואה נדרש להוכיח את טענותיהם והתנגדויותיהם בבית המשפט. טעות על השפעה בלתי הוגנת קלאסית מהסוג של ניצול חולשת המצווה או בידודו, דורשת הוכחה מצד מי שטוען אותן. 

משרד עורך דין צוואות וירושות שתחום מומחיותו היא לייצג את לקוחותיו בתהליך התנגדות לצוואה מסביר כי על טענות כאמור כגון איום, תחבולה או תרמית נדרש להוכיח נטל הוכחה מוגבר וקשה להוכיחן. זהו מצב בו בית המשפט דורש מבעל הדין הוכחה ברמה גבוהה מזו הנדרשת בדין האזרחי ונחות לעומת "למעלה מכל ספק סביר" כפי שנדרש בדין הפלילי. מצב כזה יוצר תרחישים במצב בו לבעל הדין יש טענות בעלות אופי פלילי במסגרת סכסוכי ירושה כמו הונאה, מרמה מעילה בכספי הצוואה ועוד. הסיבה לדרישה המוגברת להוכחת הראיות היא בשל הקלון המלווה טענות בעלות אופי עונשי או פלילי.

בעלי עסקים או רוצים להיות כאלה?

קבלו גישה חינמית לכמות לא הגיונית של הדרכות פרקטיות לעסקים - בחינם - שמועברים ע"י אלעד הדר - יועץ עסקי עם וותק של 23 שנים מחברת Success - שעזרו עד היום למעל 30,000 בעלי עסקים בישראל!

תפריט נגישות אתר

חדש באתר ביזי

בעקבות המצב הכלכלי שאזרחי ישראל נתקלו בשל המלחמה,
הוקמה פלטפורמה חדשנית - עם מעל 80% הצלחה!

- פיננסי נט -

בכדי לעזור כמה שניתן למצב הכלכלי של כל אזרח ואזרחית במדינה.

רוצים לבדוק ללא עלות אם מגיעים לכם כספים?
לחצו הכפתור הירוק למטה

בהצלחה, מצוות אתר BIZZY💝